Exposició temporal

COSTUMARI BALAGUERÍ. FOLKLORE I TRADICIONS

L’exposició “Costumari balaguerí. Folklore i tradicions” proposa un recorregut històric per la memòria i el testimoni de les festes, les costums i la cultura popular de la ciutat de Balaguer.
La mostra parteix de la pròpia memòria col·lectiva i de la voluntat de fer visible com durant més de mil tres-cents anys les diferents generacions de ciutadans i ciutadanes han anat configurant un costumari propi, immers en el paisatge i irremeiablement lligat al territori. Les feines del camp i la dependència de la ramaderia són la base sobre la qual s’ha anat bastint el patrimoni immaterial i el folklore de la ciutat. No és casual doncs que els gegants més antics de Balaguer representin dos pagesos en un clar reconeixement de la pròpia identitat.
També la història ha marcat profundament la personalitat balaguerina. Un passat multicultural esquitxat per nombroses guerres i personatges inoblidables; una ciutat amb uns espais urbans que són fruit del dia a dia i que responen a determinades necessitats comercials, d’habitatge o d’esbarjo. I unes relacions amb la resta de país que s’han mogut a través dels camins i dels viatgers imprimint-li des de l’Edat Mitjana i fins a l’actualitat un segell inconfusible de ciutat de frontera.